Ads 468x60px

       
 

wtorek, 18 października 2011

Boris Yoffe and Rosamunde Quartett and The Hilliard Ensemble

Boris Yoffe and Rosamunde Quartett and The Hilliard Ensemble

ECM New Series 2174
CD 0289 476 4426 (2)
Premiera: 21.10.2011


Rosamunde Quartett:
Andreas Reiner: skrzypce; Diane Pascal: skrzypce; Helmut Nicolai: altówka; Anja Lechner: wiolonczela

The Hilliard Ensemble:
David James: kontratenor; Rogers Covey-Crump: tenor;
Steven Harrold: tenor; Gordon Jones: baryton


Song of Songs to efekt wyjątkowej współpracy Rosamunde Quartet i The Hilliard Ensemble, debiut płytowy kompozytora Borisa Yoffego dla wytworni ECM.

Yoffe pisał kwartety począwszy od 1995 r., w większości krótkie, jednostronicowe. Dotychczasowy zbiór zawiera niemal tysiąc kompozycji, ale cały czas sukcesywnie się powiększa. Nie ma porównywalnego do Book of Quartets cyklu. Porównuje się go swoistego pamiętnika czy materiału do medytacji, kierującego słuchacza, poprzez formułę niedomknięcia, ku nieskończoności czy, przyjmując inną perspektywę, wieczności. 

Boris Yoffe: „Kiedy napisałem pierwszy kwartet w 1995 r., nie miałem pojęcia, w jakim kierunku mnie on zaprowadzi. Kolejne tygodnie przyniosły jednak następne kwartety o podobnej fakturze, budowie i czasie trwania, co dało mi impuls do stworzenia cyklu tych kompozycji. Początkowo myślałem o zbiorze dwudziestu kwartetów, ale kiedy ta ilość była już gotowa, moi znajomi z Tel Awiwu wykonali cały cykl i wówczas uświadomiłem sobie, że jeszcze w tej kwestii nie powiedziałem wszystkiego. Czasem mam wrażenie, że pisanie kwartetów jest obecnie dla mnie synonimem życia”.

Book of Quartets napisany jest bez żadnych wskazówek wykonawczych czy sugestii interpretacyjnych. „Byłem przygotowany, że moje oczekiwania, nieprzelane na papier, nie zostaną dostrzeżone i zrealizowane. Myślałem też, że pod fragmentami wirtuozowskimi zginą wszystkie subtelności. Tym większą radością przejęło mnie wykonanie Kwartetu Rosamunde”.

Obecne nagranie stanowi pokłosie występu w Monachium zatytułowanego From the Quartet Book. W książeczce płytowej Yoffe zamieszcza także podziękowania dla Hilliard Ensemble, „którego wykonania Machauta, Palestriny czy di Lassa przez lata stanowiły wyznacznik kunsztu, ponad który chciałem się wznieść w muzyce instrumentalnej”.

Song of Songs wyprodukowane zostało przez Manfreda Eichera w 2009 r. tuż po premierze albumu Officium Novum Hilliard Ensemble. Kwartet „Rosamunde Quartet” powstał w Monachium w 1992 r. Wśród kompozytorów wykonywanych przez ten zespół i zarejestrowanych dla wytwórni ECM są: Othmar Schoeck, Thomas Larcher, Tigran Mansurian, Valentin Silvestrov, Joseph Haydn, Dymitr Szostakowicz, Dino Saluzzi i inni. Zespół rozpadł się w 2010 r.

Grupa wokalna „The Hilliard Ensemble” założona została w 1974 r. Słynie z wykonań muzyki dawnej i współczesnej. Dla ECM zarejestrował nagrania utworów Perotina, de Machauta, Tallisa, Gesualda, di Lassa, Pärta, Schnittkego, Kancheliego, Bryarsa czy trylogii Officium nagranej wraz z saksofonistą, Janem Garbarkiem.

[źródło: UMP] 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 
 

Blog Archive

Followers