Ads 468x60px

       
 

wtorek, 18 października 2011

Reto Bieri - Contrechant

Reto Bieri - Contrechant

ECM New Series 2209
CD 0289 476 4404 (0)
Premiera: 21.10.2011

Lucianio Berio: Lied (1983); Heinz Holliger: Contrechant (2007), Rechant (2008); Salvatore Sciarrino: Let me die before I wake (1982); Elliott Carter: Gra (1993); Péter Eötvös: Derwischtanz (1993/2001); Gergely Vajda: Lightshadow-trembling (1993)
Debiut Reto Bieri dla New Series to błyskotliwy recital klarnetowy zwrócony w stronę nowych perspektyw wykonania instrumentalnego w muzyce najnowszej. Bieri podpisuje się swą postawa artystyczną pod mottem Heinza Holligera: „Mój związek z muzyką polega na ciągłych próbach przekraczania granic”. Szwajcarski klarnecista zaprezentował na tym albumie kompozycje pochodzące z muzycznych peryferii, zarazem podkreślając ich cechy wspólne. Wziął na warsztat m.in. perspektywę skupiającą się na rejonach muzyki „pomiędzy ciszą, narodzinami dźwięku a hałasem”, którą znaleźć można w muzyce Salvatore Sciarrino, Heinza Hollingera czy Gergely Vajdy. Takie podejście do dźwięku i ciszy łączy się ze zjawiskiem mowy, sprechgesang i melodii, jak i można je znaleźć na przecięciu gestu, tańca, gry i rytuału (jak u Hollingera, Elliotta Cartera czy Pétera Eötvösa).
Kompozycja Hollingera Contrechant, od której wziął tytuł cały album Bieriego, odwołuje się do wszystkich tych poziomów, wymagając od wykonawcy nowego podejścia do gry na instrumencie, co z kolei bliskie jest wizji artystycznej klarnecisty. Z wyjątkiem Luciana Beria, Bieri miał okazję pracować z każdym z kompozytorów wymienionych w albumie w celu jak najdokładniejszej realizacji ich koncepcji.

Reto Bieri urodził się w szwajcarskim Zug w 1975 r. Wzrastał w otoczeniu muzyki tradycyjnej, którą odkrył zanim wprowadzono go w obręb muzyki klasycznej. Studiował grę na klarnecie u Francisa Bendy w Bazylei, a następnie w Julliard School w Nowym Jorku u Charlesa Neidicha. Jego późniejsza edukacja naznaczona była silnie wykonawstwem muzyki kameralnej – brał lekcje u kompozytora, György Kurtaga, jak i pianisty, Krystiana Zimermana. W 2001 r. Bieri zdobył fundowaną przez UNESCO nagrodę International Rostrum for Young Performers. Od tamtej pory zapraszany jest do wykonań na całym świecie zarówno w roli solisty, jak i wykonawcy muzyki kameralnej. Występował z wieloma orkiestrami, jak np.: Tchaikovsky Symphony Orchestra (Moscow Radio), the Prague Chamber Orchestra, Zurich Chamber Orchestra, Hungarian Philharmonic, Tibor Varga Festival Orchestra, the Basel Symphony Orchestra, the Basel Chamber Orchestra, Kremerata Baltica, Camerata Schweiz, Orchestra Pablo Sarasate Pamplon, z takimi dyrygentami, jak Vladimir Fedoseyev, Kurt Masur, Roger Norrington, Tibor Varga czy Howard Griffiths.
Występował z takimi muzykami, jak: Patricia Kopatchinskaja, Sol Gabetta, Mihaela Ursuleasa, Riccardo Bovino, Henri Sigfridsson, the Quatuor Casal (Zürich) oraz the Tecchler Trio (Zürich). Wykonywał muzykę kameralną z Gidonem Kremerem, Heinzem Holligerem, Jacquesem Zoonem, Dénesem Varjonem, Gautierem Capuçonem, Raphaelem Olegiem, Carolin Widmann, Gérardem Wyssem, Peterem Sadlo, z takimi kwartetami, jak: Carmina (Zürich), Casals (Barcelona), Johannes (Lyon), Petersen (Berlin) czy Basler Steichquartett i Altenberg Trio (Wiedeń). Współpracował również z Kwartetem „Rosamunde”, a obecnie wraz z dawną wiolonczelistką Kwartetu „Rosamunde”, Anją Lechner, pracuje nad Koncertem podwójnym na klarnet i wiolonczelę Tigrana Mansuriana.
Więcej informacji: www.retobieri.ch

Tracklista:
1 Lied (1983)
Contrechant (2007) sur le nom de Baudelaire (nach Pastior)
2 I
3 II
4 III
5 IV
6 V
7 Epilog
8 Let me die before I wake (1982)
9 Gra (1993)
10 Rechant (2008) In memoriam Thomas Friedli
11 Derwischtanz (1993/2001)
12 Ligthshadow-trembling (1993)

[źródło: UMP] 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 
 

Blog Archive

Followers